خواندن لالایی برای کودکان چه مزایایی دارد؟

خواندن لالایی برای کودکان چه مزایایی دارد؟

کودکان از همان بدو تولد با برخی آواها و صداهایی همانند خواندن لالایی آرام می‌شوند. لالایی یک نوع موسیقی آرامش بخش است که کودکان با شنیدن آن خوابی راحتتر دارند. روانشناسان به والدینی که کودکان آنها خوابی نامنظم و همچنین بی‌قراری در خواب دارند این امر را پیشنهاد می‌کنند. با نشر نبات همراه باشید تا با مزایای خواندن لالایی در پروسه‌ی رشد کودک آشنا شوید.

خواندن لالایی در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده این آوا و موسیقی ملایم بهتر است قبل از تولد کودک، در واقع زمانی که جنین در رحم مادر قرار دارد، شروع گردد چرا که در روند رشد جنین موثر خواهد بود. به طور کلی خواندن لالایی از هفته 25 بارداری که جنین کاملا از لحاظ شنوایی تکامل یافته است می‌تواند باعث تقویت شنوایی گردد. مادران و همچنین پدرانی که در زمان بارداری از آوا یا لالایی برای ارتباط با فرزندشان استفاده می‌کنند قطعا نتیجه آن را بعد از تولد و در آینده کودک خود مشاهده خواهند کرد.

تاثیر لالایی در شنوایی و گفتاری کودک

موسیقی در سنین پایین در مغز ما نقش بسته می بندد. توانایی پردازش موسیقی در چند ماه اول پس از تولد در نواحی تخصصی مغز ظاهر می شود. این مهارت علاوه بر تحریک حرکت عصبی و فیزیکی کودکان به آنها کمک می کند تا روابط اجتماعی بهتری را برقرار کنند. از دیگر تاثیرات خواندن لالایی برای کودکان می توان به تحریک حواس و هورمون های لذت، بهبود ادراک و شکل گیری هویت شخصیت آنها اشاره نمود. نوزادان نیز می‌توانند بین صداها و همچنین ملودی‌های مختلف تمایز قائل شوند، به همین دلیل است که خواندن لالایی برای نوزاد شما می‌تواند مفید باشد.

اغلب والدین بر این باور هستند که خواندن لالایی تنها برای نوزادان تازه متولد شده است اما این امر می‌تواند برای تمامی سنین کودکان نیز مفید باشد. لالایی‌ها تاثیر بسیار مثبتی روی نوزادان دارند، آنها نه تنها به ایجاد یک پیوند عاطفی قوی بین والدین نوزاد کمک می کنند، بلکه در فعال شدن مغز کودک نیز نقش دارند. هنگامی که نوزاد به صدای مادرش که در تمام دنیا مورد علاقه اوست در یک سری از ملودی‌های هماهنگ گوش می دهد، احساس آرامش و امنیت می‌کند. همه این عوامل در کنار هم باعث می‌شود کودک بدون گریه و خوابیدن بخوابد.

 

چرا خواندن لالایی‌ در خواباندن نوزادان موثر است؟

لالایی‌ها کلماتی موزون هستند که دارای الگوی آوازی آهنگین و تکراری هستند که برای کودک آرامش بخش است. اکثر مادران لالایی را به آرامی می‌خوانند، در حالی که کودک خود را تکان می‌دهند. یک روش منحصر به فرد وجود دارد که در آن یک مادر لحن، زیر و بم و شدت صدای خود را مطابق با ریتم لالایی مدیریت می کند. به این ترتیب او با لحن صدای خود کودک را هدایت می‌کند و شرایطی راحت و دلسوزانه را فراهم می کند که در آن کودک کوچکش می‌تواند بخوابد. لالایی‌ها با ایجاد ارتباط آرامش ‌بخش بین مغز کودک و دنیای بیرون، تأثیرات تسکین‌ دهنده‌ای بر کودک دارند همانند اینکه والدین کودک را تکان می‌دهد و لالایی می‌خوانند.

حقایق ثابت می‌کند که خواندن لالایی به بیش از یک راه برای نوزادان مفید است که ما 10 مورد را خلاصه کرده‌ایم:

  1. دوره سالم تری را برای رشد کودک فراهم می‌کند.
  2. استفاده از کلمات در لالایی‌ها ساده بوده، زبان کلی قابل درک است و موسیقی پس زمینه آهنگین و دارای الگوهای ریتمیک است. این امر باعث می‌شود تا نوزادان نیز بتوانند آنها را به سرعت در یک دوره زمانی یاد بگیرند.
  3. تا زمانی که مادر به صحبت کردن یا آواز خواندن با نوزاد ادامه می‌دهد، مراکز شنیداری، بینایی و زبان مرتبط مغز تحریک می‌شوند.
  4. برخی از عباراتی که در لالایی‌ها اتفاق می‌افتد، موضوعات زیادی را در مورد زندگی به کودکان منتقل می‌کند.
  5. لالایی‌ها باعث آرامش نوزادان می‌شود و بدن مضطرب و آنها آرام می‌کند. این کار باعث شل شدن بیشتر ماهیچه‌های مغز شده و در نتیجه به خواب رفتن نوزاد کمک می‌کند.
  6. به نوعی لالایی‌هایی که خوانده می‌شود به کودکان کمک می‌کند تا شخصیت آرام تری داشته باشند.
  7. بیشتر لالایی‌های سنتی شامل کلماتی هستند که آرزوها، خواسته‌ها، عشق و به طور کلی رفاه کودک را بیان می‌کند در نتیجه، کلمات بر ناخودآگاه کودک تأثیر مثبت می‌گذارند.
  8. لالایی‌هایی که قبل از ساعات بی‌قراری خواب خوانده می‌شوند به نوزادان این احساس را می‌دهد که از آنها مراقبت می‌کنند. این امر به ایجاد احساس اعتماد و اطمینان در کودک کمک می‌کند.
  9. در طی یک دوره زمانی که لالایی برای نوزاد خوانده می شود، این به طور مستقیم بر اعصاب مغز تأثیر می‌گذارد. اعصاب شنوایی در نیمکره با گوش دادن به موسیقی آشنا آرام می‌شوند.
  10. کل روند خواندن لالایی‌ و موسیقی ملایم به آرامش والدین مضطرب نیز کمک می کند.

سخن آخر

لالایی‌ها به عنوان کلمات هماهنگ شناخته شده که عمدتا با هدف خواباندن کودکان خوانده می‌شوند. زمانیکه مادر برای کودک خود لالایی می خواند به طور ناخودآگاه او را با ریتم، کلام وحتی گویش خود آشنا می‌کند و می‌توان گفت که زبان مادری را به او آموزش می‌دهد و همین عملکرد ساده باعث می‌شود که گوش فرزندش با کلمات جدید آشنا گردد. در نتیجه خواندن لالایی علاوه بر کمک رسانی بر رشد جسمانی کودک به آموزش و یادگیری  کودک هم کمک می‌کند. برای تاثیرات لالایی در روند رشد کودکان می‌توانید از آموزه‌هایی که در مجله کودک آماده است استفاده نمایید.

منبع 

webmd.com

پیمایش به بالا