آموزش بخشش به کودکان | بهترین راهکارها برای آموزش بخشندگی به کودک

آموزش بخشش به کودکان | بهترین راهکارها برای آموزش بخشندگی به کودک

یکی از مهم‌ترین تدابیر تربیتی و اخلاقی در کودکان پرورش روحیه بخشش، گذشت و ایثار است برای اینکه کمک رسانی را در ارزش‌های اخلاقی فرزندان قرار بگیرد باید روحیه فداکاری و بخشندگی را در کودکان ایجاد کنید. بخشش و بخشندگی کار بسیار سختی است ولی از نظر اخلاقی و عرف و جامعه، کار پسندیده‌ای محسوب می‌شود. آموزش بخشش در کودکان باعث ایجاد آرامش اخلاقی بیشتری در زندگی و روابط آن‌ها می‌شود. برای آشنایی با راهکارهای آموزش بخشندگی به کودکان با نشر نبات همراه باشید.

اهمیت خصلت بخشندگی در کودکان

باید به فرزندان خود بیاموزید بخشیدن و بخشندگی کردن تنها به معنی پول دادن نیست کمک کردن به دیگران، عیادت بیماران و گذشتن از حق خود برای دیگران همگی نشان از بخشندگی است حتی گاه یک لبخند مهربانانه ، بوسه‌ای گرم، پاک کردن اشک‌ها و شاد کردن دیگران همگی بخشندگی محسوب می‌شود. اصولا کودکانی بخشندگی را آموزش نمی‌بینند افرادی تند مزاج و عبوس هستند شما با آموزش بخشش در کودکان می‌توانید ارزش همدردی را در درون کودکان نمایان کنید . همچنین بخشش راه کنترل احساسات و افکار منفی و تسلط بر خود و روابط را هموار می‌کند.

چه چیز‌هایی در بخشندگی باید به کودکان آموزش دهیم؟

برای ایجاد روحیه بخشندگی در کودکان نیازی به برداشتن قدم‌های بزرگ نیست و باید در طول مدت و با برداشتن قدم‌های کوچک این روحیه را در  کودکان خود به وجود بیاورند تنها کافی است تا شما در موقعیت‌های کوچکی که ایجاد می‌شود نتایج مفید، بخشیدن را به کودکان نشان دهید.

  • در مشاجرات میان خواهر و برادر: بحث و دعوا در بین تمام خواهر و برادرها در هر سن و سالی به وجود خواهد آمد. این موقعیت بهترین زمانی است که شما به فرزند خود نحوه آشتی و ایجاد همدلی و از خود گذشتگی را آموزش دهید. 
  • ایجاد بخشش بی قید و شرط: به فرزندان خود بیاموزید تا بدون انتظار دریافت پاسخ، طرف مقابل را ببخشند آنچه در این اینجا حائز اهمیت است این است که کودکان شما احساساتی دارند، باید رها شود و بتوانند بدون قید و شرط ببخشند؛ در حقیقت بخشش بدون توقع یا شرطی ایجاد خواهد شد.
  • ایجاد زمان برای فرزند خود: به هیچ عنوان نمی‌توانید فردی را مجبور کنیم کسی را ببخشند اگر او را تحت فشار قرار دهید هیچ چیزی حل نخواهد شد بخشش عمل واقعی و کاملا دلی است  به او فرصت دهید و اهمیت و فواید بخشش را توضیح دهید.
  • نشان دادن دیدگاه‌های مختلف: اصولا نگاه آدم‌ها به یک موضوع نگاه یک جانبه‌ای است والدین باید به فرزندان خود بیاموزند تا از دید طرف مقابل به موضوعات مختلف نگاه کنند طرف ما تنها بخشی از داستان است بخشش زمانی آسان تر خواهد بود تا کل ماجرا و داستان را بدانیم.
  • گذشتن از گذشته و خطا دیگران: به کودک خود بیاموزید با نگه داشتن کینه‌ها چیزی به وجود نمی‌آید فکر درباره گذشته باعث ایجاد رنج می‌شود و تا زمانی که درگیر گذشته باشند نمی‌توانید حرکت رو به جلو داشته باشند بخشش سبب رها شدن از زندان احساسات تلخ گذشته خواهد شد درنتیجه راه را برای تجربیات جدید باز می‌کند حتما این قانون طلایی را به کودک خود آموزش دهید. با دیگران همانطور رفتار کنند که دوست دارند با آن‌ها رفتار شود.
 

نقش والدین در آموزش بخشش به کودکان

والدین نقش مهم و حیاتی در تربیت فرزندان دارند همه کودکان سعی می‌کنند تا اولین کارهایشان از پدر مادر الگو برداری کنند بنابراین رفتار والدین درباره افرادی که از آن‌ها ناراحت هستند دارای اهمیت است بنابراین باید در رفتار خود به فرزندانتان بگویید که هیچ انسانی کامل نیست و احتمال اشتباه و خطا در همه افراد وجود دارد اما بخشیدن، همدلی سبب ایجاد یک رابطه سالم‌تر دوستی‌های سالم تر و… را ایجاد کنند.

راهکارهای آموزش بخشش در کودکان

سخاوتمندی را چاشنی عملتان کنید الگو ساختن یکی از مهمترین راه‌های تاثیر گذار روی رفتار کودکان خردسال است سعی کنید هنگام ناهار غذایتان را با کودک به اشتراک بگذارید در فعالیت‌های خوبی که انجام می‌دهید آن‌ها را سهیم کنید هرچه عبارت اشتراک گذاری و تقسیم کردن را استفاده کنید او زودتر معنای آن را متوجه می شود.

خواسته‌های خود را بیان کنید به فرزندتان معاشرت اجتماعی را آموزش دهید تا با این کار دنیای بزرگ‌تر را هم ببیند مثلا فرزندانتان درخواست پفک از سوپر مارکت می‌کنند حال شما از او بپرسید بنظرت مامان چه تنقلاتی دوست دارد؟ با این کار شما، او را به سمت این دیدگاه برد که از نیازهای دیگران هم آگاه شوند.

از عمل پسندیده او تعریف کنید مثلا به او بگویید تو چقدر آدم مهربان هستی که میوه را با دوستت تقسیم کردی یا بهت افتخار میکنم عروسک را به سارا دادی تا بازی کند در نهایت با این کار او خوشحال می‌شود توجه شما را جلب کرده است در نهایت سخاوتمندی و بخشش را به او بیشتر نشان می‌دهید.

دلایل خساست در فرزندتان را پیدا کنید

گاهی کودکان در برابر تقسیم کردن وسایل واکنش جدی نشان می‌دهند برای فهمیدن دلایل مربوط به این عمل او باید سایر مسائل زندگی فرزندتان را مورد بررسی قرار دهید مثلا برخی از این دلایل عبارتند از: خانواده شما به تازگی نقل مکان کردند؟یکی از وسایل یا حیوان محبوبش را از دست داده است چون گاها این موضوع ایجاد شده است که با محکم چسبیدن یک دارایی محبوب نسبت به تغییراتی که ایجاد شده است واکنش نشان می‌دهند بنابراین سعی کنید کلافه نشوید سعی کنید زمان بدهید تا با تغییرات جدید کنار بیاید.

سخن آخر

کودکان را برای هیچ کاری تنبه و اجبار نکنید و از درگیری و کشمکش قبل از دو سالگی به طور جدی خود داری کنید. برای آموزش بخشش در کودکان می‌توانید از داستان‌های آموزنده که در مجله کودک وجود دارد استفاده کنید تا نتایج بخشندگی و همدلی را در داستان ها بیاموزند برخی از کودکان ممکن است کینه جو باشند و با دشواری اشتباه دیگران را ببخشند برای این کودکان آموزش بخشندگی در این کودکان بسیار ضروری است سعی کنید آن‌ها را راهنمایی کنید تا راحت‌تر اشتباه‌های دیگران را بپذیرند و آن‌ها را ببخشند.

پیمایش به بالا